Επικαιρότητα:

Πανελλαδικές 2024: Οι απαντήσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία – Tα ταξίδια και τα οφέλη τους το θέμα που «έπεσε»

31 Μαίου 2024 - 11:30 | Συμβαίνει γύρω μας
Πανελλαδικές 2024: Οι απαντήσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία – Tα ταξίδια και τα οφέλη τους το θέμα που «έπεσε»

 Πρεμιέρα σήμερα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων, που διεκδικούν μία από τις 68.851 θέσεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος, 2024-25, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Το θέμα είναι το ταξίδι!

Τα ταξίδια, ως τρόπος ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης ήταν το σημερινό θέμα των Πανελλαδικών κατά την πρώτη ημέρα των εξετάσεων, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Τα κείμενα πάνω στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι ήταν ένα απόσπασμα από το βιβλίο «Ταξιδεύοντας», του Νίκου Καζαντζάκη, στο οποίο είχε διατηρηθεί η γλωσσική ιδιοτυπία του κειμένου, το ποίημα «Το ταξίδι» του Κωστή Παλαμά και ένα κείμενο της Ηλέκτρας Χατζηδημητρίου, από το διαδίκτυο (12-08-2016), ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο 350-400 λέξεων, που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου τους σχετικά με τους τρόπους που επιλέγουν, για να αναζητήσουν την προσωπική σας ηρεμία και ισορροπία.

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις με βάση κείμενο από το διαδίκτυο με τίτλο «Η αξία του «ταξιδεύειν», απόσπασμα από το βιβλίο «Ταξιδεύοντας» του Νίκου Καζαντζάκη, αλλά και ποίημα του Κωστή Παλαμά, από τη συλλογή: Τα 100 καλύτερα ελληνικά ποιήματα.

Το δεύτερο θέμα κρίνεται αρκετά απαιτητικό ως προς την αποκωδικοποίησή του. Ιδιαίτερη προσοχή για την ανάπτυξη της ερμηνείας του θέλει και το ποίημα του Κωστή Παλαμά.

Τα θέματα ήταν βατά και η έκθεση αρκετά εύκολη, σύμφωνα με την Ευμορφίλη Κλεάνθη, φιλόλογο, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Αγίου Δημητρίου.

 


«Αρχικά, το κείμενο ήταν ευανάγνωστο, με άγνωστες λέξεις που δίνονταν, ώστε να μην υπάρχει σύγχυση. Η περίληψη ήταν εστιασμένη σε συγκεκριμένο απόσπασμα, πράγμα που διευκόλυνε τους μαθητές να εστιάσουν», ανέφερε η κ. Κλεάνθη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και πρόσθεσε, ως προς τα θέματα Β, ότι «η αντιστοίχιση βοηθούσε στην περίληψη», ενώ χαρακτήρισε το θέμα Β2 «αναμενόμενο».

Όπως είπε η κ. Κλεάνθη, «έκπληξη προκάλεσε το θέμα Β3, που απαιτούσε κριτική σκέψη, για την σωστή διαλογή των χωρίων». Σύμφωνα με την ίδια και ως προς το θέμα Γ, το ποίημα «απαιτούσε και μια δεύτερη ανάγνωση προκειμένου να απαντηθεί το ζητούμενο, που όμως δεν είχε μεγάλη δυσκολία».

 

Για την έκθεση, η κ. Κλεάνθη ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Ήταν αρκετά εύκολη, καθώς για το πρώτο ζητούμενο είχαν πολλές ιδέες να πάρουν από το κείμενο Ι. Για το δεύτερο ζητούμενο, μπορούσαν να αναπτύξουν την άποψή τους μέσα από τη δική τους εμπειρία».

Υπενθυμίζεται, ότι το θέμα που πραγματεύτηκαν οι σημερινές εξετάσεις ήταν τα ταξίδια και οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν ένα απόσπασμα από το βιβλίο «Ταξιδεύοντας», του Νίκου Καζαντζάκη, στο οποίο είχε διατηρηθεί η γλωσσική ιδιοτυπία του κειμένου, το ποίημα «Το ταξίδι» του Κωστή Παλαμά και ένα κείμενο της Ηλέκτρας Χατζηδημητρίου, από το διαδίκτυο (12-08-2016), ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.

 
Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο 350-400 λέξεων, που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου τους σχετικά με τους τρόπους που επιλέγουν, για να αναζητήσουν την προσωπική τους ηρεμία και ισορροπία.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα συνεχιστούν για τους υποψηφίους των ΓΕΛ την ερχόμενη Τρίτη 4 Ιουνίου 2024, με τις εξετάσεις στα μαθήματα: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).


ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ
Α1. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα γίνεται λόγος για τα οφέλη των ταξιδιών. Συγκεκριμένα, όποιος
ταξιδεύει κερδίζει ως προσωπικότητα σε όλα τα επίπεδα, σωματικό, διανοητικό και ψυχικό. Επειδή
δε η σύγχρονη καθημερινότητα είναι εξαιρετικά απαιτητική, τα ταξίδια αποτελούν μέσο διαφυγής
από αυτήν, χαρίζοντας ψυχική αποφόρτιση, γαλήνη και ευχαρίστηση. Επιπλέον, δίνουν ευκαιρίες για
αυτογνωσία. Τέλος, η επαφή με διαφορετικά πολιτισμικά στοιχεία προσφέρει σ’ αυτόν που ταξιδεύει
μορφωτικά ερεθίσματα που καταλήγουν σε αλλαγή της κοσμοθεωρίας του.

ΘΕΜΑ Β
B1.
1 .β
2. β
3. α
4. α
5. γ

Β2. α) Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου Ι η συντάκτρια επιδιώκει να πείσει και να αποδείξει
την ιδιαίτερη αξία των ταξιδιών για τον άνθρωπο. Για να υπηρετήσει την πρόθεσή της χρησιμοποιεί
τη μέθοδο της αιτιολόγησης. Πιο συγκεκριμένα, εξηγεί τους λόγους που τα ταξίδια είναι ένα από τα
πράγματα που έχουν ανεκτίμητη αξία για τον άνθρωπο. Αυτό συμβαίνει, γιατί τα ταξίδια συντελούν
στην πνευματική και ψυχική ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του («Κι αυτό, γιατί … ένα απλό
ταξίδι»).

Β2. β) έτσι ώστε= αποτέλεσμα
Αν και = εναντίωση
Σελίδα 3 από 4
ή= διάζευξη
καθώς και = προσθήκη
συμπερασματικά= συμπέρασμα

Β3.
· Η χρήση α΄ ενικού ρηματικού προσώπου («Πηγαίνω πρωί πρωί» , Συλλογίζουμαι»)
· Περιγραφή προσωπικών εμπειριών και βιωμάτων (« Τρένο. Μπαίνουμε στην Άνω Αίγυπτο …γης,
«Φτάσαμε στις Θήβες … με τα τρένα», «Πηγαίνω … μυστική αυτή ένωση»)
· Με τη χρήση του α΄ ενικού ρηματικού προσώπου η πρόθεση του αφηγητή είναι να εξομολογηθεί
τις σκέψεις και τα συναισθήματα που βιώνει από το ταξίδι του στην Άνω Αίγυπτο. Επίσης, θέλει να
προσδώσει αμεσότητα, οικειότητα και παραστατικότητα στο ύφος του κειμένου.
· Ο αφηγητής περιγράφει τα προσωπικά του βιώματα από το ταξίδι του στην Άνω Αίγυπτο. Με
εικονοπλαστικό λόγο αισθητοποιεί το τοπίο που τον περιβάλλει και το μικρό χωριό των Θηβών που
επισκέφτηκε. Επίσης, με τη χρήση του α΄ πληθυντικού ρηματικού προσώπου εκφράζει το συλλογικό
βίωμα («Απέναντι τα βουνά… κατοικούμενης γης», «Φτάσαμε στις Θήβες… με τα βαπόρια και τα
τρένα»).

ΘΕΜΑ Γ
Το ποιητικό υποκείμενο φαίνεται να υποφέρει από την ανεκπλήρωτη λαχτάρα του για αγάπη. Οι
παρομοιώσεις που χρησιμοποιεί («σα θηλιά», «σα φίδι») δείχνουν ότι οι ο πόνος τον συνθλίβει και
γι’ αυτό επιθυμεί, όπως αναδεικνύεται από την έντονη χρήση της υποτακτικής έγκλισης («ν’
αρχίσω», «να τραβώ» κ.λπ.), να πραγματοποιήσει ένα «παράξενο» ατελείωτο ταξίδι, που θα
λειτουργήσει γι’ αυτόν λυτρωτικά. Θα του προσφέρει τη δυνατότητα να «χαθεί» σε έναν άγνωστο
κόσμο, να βυθιστεί σε μια ερημιά, ίσως για να έρθει σε επαφή με τον εαυτό του και να ξεχάσει όσα
οδυνηρά τον βαραίνουν. Ένα τέτοιο μοναχικό ταξίδι, όπως αποτυπώνεται στις εικόνες του ποιήματος
(«κλεισμένα τα σπίτια…γυναίκα καμιά»), είναι το μόνο που νιώθει ότι θα μπορούσε να απαλύνει τον
«καημό» του.
Αν βρισκόμουν σε μια παρόμοια συναισθηματική κατάσταση με το ποιητικό υποκείμενο, ένα ταξίδι
θα λειτουργούσε και για εμένα ως μια θεραπευτική διέξοδος και ως μια διαδρομή ανακάλυψης του
εαυτού μου. Ωστόσο, αν δεν μπορούσα να κάνω ένα τέτοιο ταξίδι, θα επέλεγα να επικοινωνήσω
ουσιαστικά με φίλους, να ακούσω μουσική που θα ξεκούραζε την ψυχή και το μυαλό μου ή να έρθω
σε επαφή με τη φύση που θα με βοηθούσε να διαχειριστώ καλύτερα τα συναισθήματα και τις σκέψεις
μου

προτεινόμενες απαντήσεις

ΚΕΙΜΕΝΟ 1
Η αξία του «ταξιδεύειν»
Πολλές φορές αναρωτιόμαστε ποιο είναι το πολυτιμότερο συστατικό της ευτυχίας, η
πεμπτουσία* της ζωής που αξίζει να παλέψουμε για να κατακτήσουμε, έτσι ώστε να
φτάσουμε έστω κι ένα βήμα πιο κοντά στην πολυπόθητη ευδαιμονία. Αν και η ευτυχία είναι
κάτι εντελώς υποκειμενικό για τον κάθε άνθρωπο, οι περισσότεροι τουλάχιστον από εμάς θα
συμφωνούσαμε πως ευτυχία είναι αδιαμφισβήτητα μια ευρεία συλλογή στιγμώνꞏ στιγμών
ιδιαίτερων και ξεχωριστών για τον καθένα από εμάς.
Πολύτιμες και ανεξίτηλες στη μνήμη στιγμές μπορούν να μας χαρίσουν πολλά και
διαφορετικά πράγματα στη ζωή. Ένα από αυτά είναι και τα ταξίδια. Η αξία των ταξιδιών είναι
από κάθε άποψη ανεκτίμητη. Κι αυτό, γιατί τα ταξίδια έχουν το μοναδικό χάρισμα να
συνδυάζουν όλα αυτά τα συστατικά στοιχεία που χρειάζεται πραγματικά ο άνθρωπος
προκειμένου να εξελιχθεί πνευματικά και ψυχικά, να ολοκληρωθεί και τελικά να ευτυχήσει.
Πνευματικές κατακτήσεις για όσους «ορέγονται φύσει του ειδέναι»**, απεριόριστη
ψυχαγωγία, αλλά και ψυχική και σωματική υγεία είναι τα οφέλη που μπορεί κανείς να
αποκομίσει από ένα απλό ταξίδι.
Καλώς ή κακώς, ζούμε σε μια εποχή που η καθημερινότητα απαιτεί από εμάς μεγάλα
ποσά ενέργειας και ψυχικών αποθεμάτων, προκειμένου να αντεπεξέλθουμε επιτυχώς στους
ταχείς και άκρως πιεστικούς και απαιτητικούς ρυθμούς ζωής. Μέσα, λοιπόν, σ’ αυτόν τον
κυκεώνα των αλλεπάλληλων υποχρεώσεων και δυσκολιών, συχνά παρασυρόμαστε από τη
ρουτίνα της καθημερινότητας και λησμονούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας ένα πολύτιμο
δώρο: στιγμές προσωπικής ηρεμίας και ικανοποίησης.
Τα ταξίδια είναι μια ευκαιρία για φυγή από την, πολλές φορές, πληκτική και αγχογόνο
πραγματικότητα, αλλά και ένας τρόπος για μια καλύτερη γνωριμία με τον ίδιο σου τον εαυτό
και τα «θέλω» του. Η αλλαγή παραστάσεων σε συνδυασμό με τη συσσώρευση καινούριων
εμπειριών και αναμνήσεων στην παρακαταθήκη του καθενός, καθιστά τα ταξίδια τον πλέον
ενδεδειγμένο τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου.
Ακόμη, ο συγχρωτισμός ανθρώπων ενδεχομένως διαφορετικής εθνικής προέλευσης και
κουλτούρας, σε συνδυασμό με την πνευματική μέθεξη*** με τον πολιτισμό του τόπου που
επισκέπτεται κανείς, συμβάλλουν στην ευρύτερη μόρφωση του ανθρώπου, τη διεύρυνση των
πνευματικών του οριζόντων, καθώς και τη γνώση και υιοθέτηση νέων τρόπων ζωής και
σκέψης.
Επιπλέον, μέσα από τη διάδοση και ανταλλαγή ιδεών που παρέχουν τα ταξίδια, μπορεί
να επιτευχθεί μια γόνιμη και υγιής επικοινωνία και γνωριμία διαφορετικών λαών. Το τελευταίο
μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο επίτευγμα στην προσπάθεια της ανθρωπότητας για την
άρση των εθνικιστικών προκαταλήψεων, τον περιορισμό του ρατσισμού και την επικράτηση
της διακρατικής ειρήνης και συνεργασίας.
Συμπερασματικά, διαφαίνεται πως τα ταξίδια δεν είναι κάτι απλό… Στην
πραγματικότητα, αυτές οι μικρές αποδράσεις από την καθημερινότητα κρύβουν πολλά
περισσότερα. Είναι μία από τις λίγες μορφές πραγματικής ψυχαγωγίας, που συνδυάζει με
τον ωραιότερο δυνατό τρόπο τη γνώση με τη διασκέδαση και που αποτελεί μια αστείρευτη
πηγή πολύτιμων και αξέχαστων αναμνήσεων και εμπειριών.
* πεμπτουσία: ουσιωδέστερο περιεχόμενο
** «ορέγονται φύσει του ειδέναι»: φράση του Αριστοτέλη που δηλώνει την επιθυμία του ανθρώπου να μαθαίνει
*** μέθεξη: συμμετοχή, επικοινωνία, επαφή
[Κείμενο της Ηλέκτρας Χατζηδημητρίου, από το διαδίκτυο 12-08-2016, ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες
της εξέτασης].

ΚΕΙΜΕΝΟ 2
ΑΝΩ ΑΙΓΥΠΤΟΣ
Τρένο. Μπαίνουμε στην Άνω Αίγυπτο. Απέναντι τα βουνά λάμπουν γυμνά,
τριανταφυλλένια, έρημα. Κοντά μας, δίπλα στο νερό, η πράσινη γραμμή της κατοικούμενης
γης. […]
Φτάσαμε στις Θήβες, στη Μεγάλη Διόσπολη, στην Εκατοντάπυλο του Ομήρου, στην
τεράστια πρωτεύουσα των Φαραώ. Σήμερα είναι ένα μικρό χωριό που ζει από τους χιλιάδες
περιηγητές που έρχουνται με τα βαπόρια και με τα τρένα. […]
Πηγαίνω πρωί πρωί στους ναούς του Λούξορ και του Καρνάκ. […] Τα ανάγλυφα,
γιγάντια, παριστάνουν το Φαραώ να τανύζει* το τόξο, τους αιχμαλώτους δεμένους από το
λαιμό να σηκώνουν τα χέρια, τους θεούς να επιφοιτούν απάνου στις βασίλισσες και να
δημιουργούν μαζί τους το διάδοχο. Αποπάνου τα ιερογλυφικά υμνούν τη μυστική αυτή
ένωση. […]
Συλλογίζουμαι στις τελευταίες πια μεγάλες δυναστείες, όταν επετράπη στους ξένους να
επισκέπτουνται ανενόχλητοι την Αίγυπτο. Τι καταπληχτικό θέαμα θ’ απλώθηκε μπροστά στα
αφελή, νηφάλια μάτια των Ελλήνων! Αυτοί που ανατράφηκαν σε μικρές πολιτείες και που
δούλευαν χαρούμενοι και περιόριζαν σε έναν ελάχιστο υλικό χώρο όλο το πνέμα‒αντίκρισαν
ξαφνικά τους τερατόμορφους θεούς και τις γιγάντιες κολόνες και τις ανθρώπινες μάζες που
δούλευαν σκλάβες χωρίς ανταρσία και μάχουνταν, σωριάζοντας όγκο πάνου σε όγκο, να
συλλάβουν το πνέμα. […]
Όλη αυτή η δυτική όχθη ήταν αφιερωμένη στο θάνατο. Έσκαβαν τους βράχους βαθιά
και παράχωναν τη μούμια‒όπως παραχώνουμε το σπόρο το σιτάρι. Για να φυτρώσει και ν’
αναστηθεί. Και τώρα, σκάβοντας, τις ανακαλύπτουμε τυλιμένες στις φασκιές τους, με σταυρό
τα χέρια επί χιλιάδες χρόνια, να περιμένουν. Βασιλιάδες και δούλοι, άγιοι και φονιάδες, ιερείς
και χορεύτριες, περιμένουν την ψυχή τους.
* τανύζω: τεντώνω
[Νίκος Καζαντζάκης, Ταξιδεύοντας, εκδ. Καζαντζάκη, Αθήνα, σσ. 54-56]. Έχει διατηρηθεί η γλωσσική ιδιοτυπία
του κειμένου.

ΚΕΙΜΕΝΟ 3
Το ταξίδι
Μου σφίγγει ο καημός σα θηλιά το λαιμό
και μες στην καρδιά με δαγκώνει σα φίδι.
Παράξενο θέλω ν’ αρχίσω ταξίδι,
χωρίς, μα χωρίς τελειωμό.
Το δρόμο μου αργά να τραβώ, να τραβώ,
αλλά πουθενά και ποτέ να μη στέκω,
ψυχή να μη βρίσκω, ή πάντα να μπλέκω
με κόσμο τυφλό και βουβό.
Να νιώθω τριγύρω πλατιά ερημιά,
κλεισμένα τα σπίτια, τα τζάκια σβησμένα,
ψηλά να μη φέγγει αστέρι κανένα,
και κάτου γυναίκα καμιά.
Ε! ίσως σε τέτοιο ταξίδι αν βρεθώ,
ατέλειωτο, έρμο, σ’ άγνωστη χώρα,
δε θα ’χω περίσσια λαχτάρα σαν τώρα,
αγάπη, από σε να χαθώ!
[Κωστής Παλαμάς, από τη συλλογή: Τα 100 καλύτερα ελληνικά ποιήματα, εκδ. Γλάρος, σ. 69].

Θέμα Α
Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά σε μία παράγραφο 60-70 λέξεων τα οφέλη του «ταξιδεύειν»
σε ατομικό επίπεδο, όπως παρουσιάζονται στο απόσπασμα του Κειμένου 1:
«Πολύτιμες και ανεξίτηλες…νέων τρόπων ζωής και σκέψης».
Μονάδες 20

Θέμα Β
Β1. Να γράψετε στο τετράδιό σας δίπλα στον αριθμό της Στήλης Α το γράμμα από τη
Στήλη Β που αντιστοιχεί στην ορθή απάντηση, με βάση το περιεχόμενο του Κειμένου
1 (χωρίς αναφορά σε χωρία του κειμένου):

Στήλη Α Στήλη Β
1. Στην πρώτη παράγραφο
υποστηρίζεται ότι
α. η ευτυχία καθορίζεται με αντικειμενικά
κριτήρια.
β. η ευτυχία είναι κάτι το
υποκειμενικό.
γ. η ευτυχία είναι εύκολο να επιτευχθεί.
2. Στη δεύτερη παράγραφο
υποστηρίζεται η άποψη ότι τα ταξίδια
α. δεν συνδέονται με την ευτυχία.
β. αφήνουν σημαντικό αποτύπωμα στη
μνήμη.
γ. δεν βοηθούν στην ολοκλήρωση του
ανθρώπου.
3. Στην τρίτη παράγραφο
αναδεικνύεται
α. ο απαιτητικός χαρακτήρας των
σύγχρονων συνθηκών ζωής.
β. η εύκολη διαβίωση των ανθρώπων.
γ. η απουσία δυσκολιών και εμποδίων
της σύγχρονης ζωής.
4. Στην πέμπτη παράγραφο
υποστηρίζεται ότι τα ταξίδια
α. είναι ευκαιρία αλληλεπίδρασης των
ανθρώπων.
β. δεν σχετίζονται με τον πολιτισμό του
τόπου.
γ. αμβλύνουν τους πνευματικούς
ορίζοντες.
5. Στην έβδομη παράγραφο
συμπεραίνεται ότι τα ταξίδια
α. είναι κάτι απλό.
β. δεν συνδέονται με την
καθημερινότητα.
γ. συνδυάζουν τη γνώση με τη
διασκέδαση.
Μονάδες 15

Β2. α. Ποια είναι η πρόθεση της συντάκτριας στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1
«Πολύτιμες…ένα απλό ταξίδι» (μονάδες 2) και πώς ο τρόπος με τον οποίο την
αναπτύσσει, εξυπηρετεί την πρόθεσή της αυτή; (μονάδες 3)
β. έτσι ώστε (1η παράγραφος), Αν και (1η παράγραφος), ή (3η παράγραφος), καθώς
και (5η παράγραφος), Συμπερασματικά (7η παράγραφος). Να εξηγήσετε τι δηλώνουν
οι παραπάνω διαρθρωτικές λέξεις (μονάδες 5).

Μονάδες 10
Β3. Βασικό γνώρισμα του Κειμένου 2 είναι ο βιωματικός του χαρακτήρας. Να αναφέρετε
δύο (2) χαρακτηριστικά που επιβεβαιώνουν αυτό τον χαρακτηρισμό (μονάδες 4) και
να αιτιολογήσετε τις επιλογές σας (μονάδες 4) παραθέτοντας και τα αντίστοιχα χωρία
(μονάδες 2).
Μονάδες 10

Θέμα Γ
Γ1. Πώς λειτουργεί το ταξίδι, κατά τη γνώμη σας, για το ποιητικό υποκείμενο στο Κείμενο
3; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις (3) διαφορετικούς
κειμενικούς δείκτες. Πώς θα αντιδρούσατε εσείς, αν βρισκόσαστε σε ανάλογη
συναισθηματική κατάσταση; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15

Θέμα Δ
Δ1. Στο Κείμενο 1 διατυπώνεται η θέση ότι τα ταξίδια αποτελούν «τον πλέον ενδεδειγμένο
τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου».
α) Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την παραπάνω θέση της συντάκτριας και γιατί;
β) Εσείς, ποιους τρόπους επιλέγετε, για να αναζητήσετε την προσωπική σας ηρεμία
και ισορροπία και για ποιους λόγους κάνετε αυτές τις επιλογές;
Αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2 να παρουσιάσετε τις απόψεις σας σε
άρθρο 350-400 λέξεων, που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.
Μονάδες 30

Τo madata.gr όπως κάθε χρονιά εδώ και 17 χρόνια, στο πλευρό των υποψηφίων φοιτητών πλέον, θα μεταδώσει τα θέματα, τα σχόλια και τις απαντήσεις ΕΔΩ

Υπενθυμίζεται, ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ άρχισαν χθες Πέμπτη (30/05), με την εξέταση του μαθήματος των Νέων Ελληνικών. Θα ακολουθήσει η εξέταση των Μαθηματικών (άλγεβρα) το ερχόμενο Σάββατο 1 Ιουνίου 2024.

Θα μεσολαβήσει κενό εξετάσεων λόγω της διεξαγωγής των Ευρωπαϊκών Εκλογών στις 9 Ιουνίου.